ABS jeladó széles választékban
Az elektronikus kezelőszervek hozzáadása sokkal biztonságosabbá és intelligensebbé tette a fékrendszert, mint valaha. A blokkolásgátló (ABS), az elektronikus stabilitás szabályozás és a fékrásegítés, ma már széles körben elterjedtek. Azonban ezek egyike sem létezne egyetlen kicsi, de fontos eszköz nélkül; ami az ABS jeladó, avagy a kerék sebességérzékelője (kerékfordulatszám jeladó). És mivel egy meghibásodott érzékelő negatív hatással lehet e rendszerek működésére, kritikus fontosságú, hogy ismerjük mit is csinál ez az érzékelő, hogy miért és hogy hibásodik meg, valamint hogy hogyan lehet diagnosztizálni és kicserélni a meghibásodott érzékelőt.
Keresd ki a megfelelőt autótípus alapján, vagy olvass tovább részletesen az alkatrészről: működése, hiba jelei, tesztelése, beállítás, mérése multiméterrel !
ABS jeladó vagy más néven kerékfordulatszám-érzékelők vannak felszerelve a kerekek kerékagyába, és észlelik mindegyikük forgási sebességét, továbbítva ezeket az
információkat az ABS vezérlőegységhez. Ha az ABS vezérlőegység egy vagy több kerék egyikében jelentős sebességcsökkenést észlel, akkor gyorsan beavatkozik, mindegyik kerék féknyomásának külön-külön történő módosításával. Ez megakadályozza a kerekek megcsúszását és garantálja a biztonságos fékezést, lehetővé téve a vezető számára, hogy megőrizze a jármű irányítását.
Az ABS érzékelők nemcsak a fékrendszer számára nyújtanak információt, hanem az olyan egyéb rendszereknek is, mint a sebességváltó, a műholdas navigációs rendszerek, a TCS vagy az ASR, az ESP (elektronikus stabilitási program) rendszer vagy a dőlésszabályozó rendszer, amelyek szintén használják.
Mivel az ilyen érzékelők folyamatosan fejlődnek, manapság különféle konstrukciók vannak a pontosságtól, a mérettől és a szétszerelési követelményektől függően. Webáruházunkban széles kínálatban kínálunk ABS jeladókat első és hátsó tengelyhez is.
Az ABS jeladókat két fő csoportra sorolhatjuk
Passzív ABS jeladó. Fogaskerekekhez.
• Induktív ABS.
Aktív ABS jeladó. Mágneses kódoló / fogazott kerekekhez.
• Hall ABS.
• ABS csarnok mágneses kódoló gyűrűvel.
• Mágneses ellenállású ABS.
Miért hibásodnak meg az ABS érzékelői?
Tekintettel az elhelyezkedésére, az elektromos jeladó-kerék vagy gyűrű könnyen beszennyeződhet vagy megsérülhet. Hasonlóképpen por is összegyűlhet az érzékelőn. Mindkettő eset teljesen fals jelet, vagy akár a küldött jelek hiányát is eredményezheti.
ABS jeladó hiba jelei
A legelső lépés, hogy a jeladó külső részét, a csatlakozót és a kábeleket ellenőrizni kell, hogy jó állapotban vannak-e. Ellenőrizzük azt is, hogy az érzékelő nem tartalmaz-e olyan repedéseket, bemélyedéseket vagy ütéseket, amelyek megrongálhatták. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy általában a szemrevételezés nem elegendő annak megállapításához, hogy az alkatrész helyesen működik-e, bár ez segít az első diagnózis felállításában.
1. Repedések: A mechanikai igénybevétel által okozott.
2. Deformáció: Az érzékelő túlmelegedése.
3. Nincs külső hibatünet: A túlzott rezgés miatt szakad meg, rövidzárlat, belső érzékelő törés mechanikai vagy hőhatás miatt.
ABS jealdó hiba típusai:
• Az ABS jelzőfény kigyullad.
• A kerekek normál fékezéskor megcsúsznak (csak elektronikus fékelosztóval rendelkező autók esetén).
A meghibásodások egyéb gyakori okai a következők:
• A vezeték vagy az érzékelő tekercselésének szakadása, a túlzott rezgések miatt.
• Belső rövidzárlat.
• Megnövekedett kerékcsapágy hézag.
• Egyéb fékalkatrészek cseréje során elszenvedett sérülés.
Mire figyeljünk egy meghibásodott ABS-érzékelő esetén?
Egy hibás ABS-érzékelő számos fontos fékezési funkcióra hatással lesz, és nyilvánvaló figyelmeztető jeleket mutat, többek között:
• ABS lámpa: általában ez az első jel — ezt akár egy érzékelő, vagy akár a vezérlőmodul Is okozhatja.
• Kipörgésgátló lámpa: mivel az ABS szenzor a kipörgésgátló rendszerhez is továbbít adatokat.
• Csökkentett fékerő erős fékezés esetén, esetleg az irányíthatóság elvesztése.
• Csökkent stabilitás nedves vagy jeges körülmények között.
ABS-érzékelő hibakeresése
Az érzékelők hibáinak beazonosításakor vegyük figyelembe a következő lépéseket:
• Csatlakoztassunk egy diagnosztikai eszközt, rögzítsük a hibakódokat, és ellenőrizzük az ABS-érzékelő élő adatait.
• Multiméter és oszcilloszkóp segítségével ellenőrizzük a feszültségeket és a jeleket az érzékelő csatlakozójánál.
• Vizsgáljuk meg az érzékelők csatlakozóit és vezetékeit, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy azok megfelelően vannak-e elhelyezve és rögzítve és nincs-e rajta sérülés vagy szennyeződés.
• Ellenőrizzük az érzékelő és az impulzusgyűrű sérüléseit.
• Ha szennyeződést találnánk, tisztítsuk meg az érintkező felületét egy drótkefével.
ABS jeladó cseréje
Az ABS jeladók azok az alkatrészek, amelyekre a legnagyobb fékterhelésnek vannak kitéve a fékszabályozó rendszerben. Megakadályozzák a kerekek csúszását és
felelősek a jármű stabil közúti teljesítményének biztosításáért. Ellenőrizzük a specifikus érzékelő értékeket minden szerviz esetén és cseréljük ki, ha a funkcionális ellenőrzések már nem tartoznak a megadott küszöbértékekbe.
Miután megállapítottuk, hogy az ABS érzékelő meghibásodott, kövessük az alábbi egyszerű lépéseket az érzékelő kicseréléséhez, a bevált gyakorlat szerint:
• Vegyük le a kerekeket és ha szükséges, távolítsuk el a fékbetéteket és tárcsákat.
• Távolítsuk el az érzékelőt a kerékagyra rögzítő csavart és azokat a kapcsokat, amelyek az érzékelő vezetékeit rögzítik a jármű alvázához/ karosszériájához.
• Ezután húzzuk szét az érzékelő csatlakozóját.
• Az érzékelő környékét csiszolópapírral tisztítsuk meg.
• Fordított sorrendben szereljük be az új ABS érzékelőt. Először csatlakoztassuk az érzékelőt, majd vezessük vissza a kábelköteget, hogy az a karosszériához/alvázhoz legyen rögzítve. Ezután helyezzük be a kerékagyba.
• Ha el kellett távolítania a fékbetéteket és a tárcsákat, szereljük vissza, majd a kerekeket is és húzzuk meg a gyártó előírásainak megfelelő nyomatékkal.
• Csatlakoztassuk újra a diagnosztikai készüléket, és töröljük az esetleges hibakódokat. Indítsuk be a motort, és ellenőrizzük az esetleges új hibakódokat, majd végezzünk közúti tesztelést.
# működése, hiba jelei, tesztelése, beállítás, mérése multiméterrel
Szólj hozzá a témához