A klímakompresszor működése
A klímakompresszor elsődleges feladata a hűtőközeg és az olaj keringtetése a légkondicionáló rendszerben, amit a nyomáskülönbség tesz lehetővé. Beszívja a gáz halmazállapotú hűtőközeget a párologtatóból, és a nyomás növelésével átszivattyúzza a kondenzátorba, ahol folyékonnyá válik. Mindeközben a rendszerben található speciális kompresszor olajat is mozgatja, biztosítva ezzel a rendszer kenését.
A fejléc fényképen egy imbolygó-tárcsás, dugattyús klímakompresszor szerkezete látható. A legtöbb légkondicionálóval felszerelt járműnél ezt a megoldást alkalmazzák a mérnökök. Működésének lényege, hogy a tengely forgómozgását — hajtó-rudak, illetve dugattyúk révén - egyenes vonalú mozgássá alakítja át. A forgató-nyomatékot az autó motorja biztosítja, az átvitelről pedig hosszbordásszíj gondoskodik. A klímakompresszort hagyományos tengelykapcsolóval vagy elektronikus szabályozószeleppel (képünkön) szerelik fel, az utóbbi manapság jóval elterjedtebb a személyautók piacán.
Klímakompresszorok típusai
A régi és az új autók klímarendszerek közötti különbséget alighanem minden vezető érzi. Előbbieknél a klímakompresszor jelentős többletterhelést ró az erőforrásra, ezért a rendszer bekapcsolásakor visszaesik a hajtásláncra jutó forgatónyomaték, a kikapcsolást követően pedig könnyebben pörög fel a motor. A modern konstrukcióknál nem észlelhető ez a jelenség, ugyanis a klímakompresszorok nagyot fejlődtek az elmúlt években.
Alapvetően kétféle imbolygó-tárcsás változatot ismerünk: az állandó és a változó teljesítményűt.
Az állandó teljesítményűeknél az oszcilláló tárcsa szögállása nem változik, tehát az utastérben elhelyezett hőfokszabályozó beállításai nem befolyásolják a kompresszor működését.
Ennél a kivitelnél a hűtőteljesítmény nem szabályozható pontosan, pusztán annyi történik hogy a rendszer ki-be kapcsolja a klímakompresszort. Folyamatosan dolgoznak a dugattyúk, miként a hűtőközeg áramlása is állandó. Magát a kompresszort elektromágneses kuplung kapcsolja be és ki, a teljesítményt pedig a fordulatszám határozza meg.
A változó teljesítményű klímakompresszoroknál szintén imbolygó-tárcsa mozgatja a dugattyúkat, de ezek szögállása, így a dugattyúk mozgása szabadon szabályozható, és az energiaszükséglet, valamint a kompresszorfejben mérhető nyomás és hőmérséklet határozza meg. Minél hűvösebb utasteret szeretne a vezető, annál nagyobb a löket, tudniillik a legnagyobb szögállásnál járnak fel s alá a leghosszabb úton a dugattyúk.
Az imbolygó-tárcsa helyzete szeleppel szabályozható. Ez lehet belső vezérlésű, nyomásérzékeny kivitel, vagy kívülről aktivált, elektromos konstrukció, ami az ECU-tól kapja a jelet. A külső vezérlésű szelepek precízebben szabályozzák a dugattyúmozgást, ezáltal hatékonyabb működést és közel állandó utastér-hőmérsékletet biztosítanak.
Amennyiben a klímakompresszor meghibásodik, érdemes kiváló minőségű csere alkatrészt választani. Kínálatunkban Valeo, Nissens, NRF, DENSO, DELPHI stb. utángyártott alkatrészként megvásárolható klímakompresszoraival. A már említett márkák tapasztalatira támaszkodva képesek voltak új, eltérő tulajdonságú kompresszorok és további klíma alkatrészek széles választékát kidolgozni, így az európai utakon futó autók többségéhez kapható klímakompresszor is. Ezek a termékek tökéletesen passzolnak az adott modellhez, hatékonyan, illetve megbízhatóan működnek, és azon túlmenően, hogy hozzájárulnak a rezgés- és zajcsökkentéshez. a menetkomfortot is fokozzák.
Keress autótípus alapján klíma alkatrészeket, vagy kérj segítséget valamelyik elérhetőségünkön!
# klímakompresszor működése
Szólj hozzá a témához