5 vezetékes lambdaszonda
Gyakran használatos gépjárművekben az 5 vezetékes lambadszonda, avagy szélessávú lambdaszonda. Előszeretettel használják az AUDI, VW, SKODA, SEAT modelekben. Kínálatunkban természetesen ezek is megtalálhatóak.
Keress autótípus alapján vagy olvass részletesen az 5 vezetékes lambadszondákról!
Manapság gyakran használatosak a gépjárművekben az 5 ill. 6 vezetékes, úgynevezett szélessávú lambdaszondák. Nem feltétlenül örülnek ennek a gépjármű tulajdonosok, hiszek ezek árai akár 50.000 Ft és 100.000 Ft közöttiek is lehetnek, még utángyártott márkákban is. Joggal vetődik fel a kérdés egy laikus emberben, hogy mi kerül ennyibe ezen a kis érzékelőn?
A lambdaszonda működését már több cikkünkben is részletesen kifejtettük, ám most csak a 5 vezetékes szondáról lenne szó. Ezek a szondák extra széles működési tartományban dolgoznak. Az 5 vezetékes szondánál minden vezeték ugyanaz, mint a 4 vezetékesnél, csak kapott még egy plusz testkábelt. Ez a magyarázat arra, hogy a szonda ugyan csak 5 vezetékes, de a csatlakozótól az ECU-ig 6 kábel fut.
Az Euro 4 kibocsátási szabványok bevezetése óta az 5 vezetékes lambda érzékelő a modern közvetlen befecskendezésű motorok alapvető elemévé vált. Hagyományosan, a lambda érzékelőtől az ECU-nak küldött jel bináris jel volt, jelezve, hogy a levegő-üzemanyag keverék vagy gazdag, vagy szegény. A bináris érzékelő (vagy keskeny sávú érzékelő) csak e két szélsőséget használja; nem tudja megmondani az ECU-nak, hogy a keverék milyen mértékben gazdag vagy szegény.
Az 5 vezetékes lambdaszonda kifinomultabb üzenetet küld az ECU-nak. A jel már nem egyszerűen gazdag vagy szegény; állandó és változó feszültség 0 és 5 V között (0-val egy rendkívül sovány keveréket jelez, és 5 voltal nagyon gazdag keveréket jelez). Ez segíti a motort a sztöchiometrikus (azaz az a pont elérését, ahol a levegő / üzemanyag arány teljes égést eredményez (14,7 rész levegő és 1 rész üzemanyag) levegő-üzemanyag keverék fenntartásában, mivel az ECU beállíthatja az üzemanyag-befecskendezést a lambda érzékelő által megadott ezen mérések szerint.
Ajánlatos, hogy mindig csatlakozóval együtt vásároljuk szondát, így van ez az 5 vezetékesnél is. Ám ára miatt sokan univerzális lambdaszondával próbálják cserélni. Természetesen így is megoldható, de kérjük szakember segítségét, hiszen nem mindegy, hogy melyik vezetéket melyikkel csatlakoztatjuk és továbbá a vezeték csatlakozásának a módja sem. A két legnagyobb és legismertebb gyártó esetében a különböző kábelkiosztásokban szín különbségek vannak:
A kábelszínek a BOSCH szondák estén:
Nernst cella jelvezeték: fekete
Jel negatív: sárga
Fűtőelem pozitív: szürke
Fűtőelem negatív: fehér
Szivattyúcella pozitív: piros
Kábelszínek NGK szondáknál:
Nernst cella jelvezeték: szürke
Jel negatív: fekete
Fűtőelem pozitív: kék
Fűtőelem negatív: sárga
Szivattyúcella pozitív: fehér
# 5 vezetékes lambdaszonda
Szólj hozzá a témához